Nehrer György: Emlékezés Kálmán Imrére
Kálmán Imre születésének 140-ik évfordulójára szeretnék emlékezni. Nem csapnék a közepébe, hanem egy kicsit személyesebbre veszem ezt a visszaemlékezést. Hogyan is kerültem kapcsolatba Kálmán Imre Operettjeivel?
Gyula meghalt – mondta apám,
aki maga sem volt éppen túl jó állapotban. Ligeti Gyula műbútorasztalos a
Vörösmarty Színház, egykori díszletese és a zsinórpadlás kezelője... Gyakorlatilag
mindenes, akit nem a fizetség tartott a színháznál. Munka sok volt, fizetség meg kevés. Gyula bácsit apám egykori katonatársát és barátját bottal
sem lehetett volna elkergetni a színháztól, mert neki az előadások jelentették az
ünnepnapokat. Szinte minden színdarabnak betéve tudta a szövegét, akár a súgólyukba
is beülhetett volna. Aztán teltek múltak az évek és Gyula bácsi nyugdíjba ment...
Volt egy kis háza és szőlője
valahol Mór környékén. Azt művelgette, aztán egy hétvégén kiment; még utoljára…
Ült a diófa alatti asztal mellett, és az asztallapra borulva találták meg a
gyerekei. „Szobrász is lehetett volna a Gyula, olyan ügyes keze volt. Kifaragta
fából az összes herendi figurát. A fenébe… Elment a Gyula is” –mondta apám.
Gyerekként az első színházi
élményemhez Gyula bácsi révén jutottam hozzá hatvanháromban. Becsempészett a
hátsó bejáraton, aztán felvitt a zsinórpadlásra. Persze nem szabadott volna oda
felmenni senkinek rajta kívül. Nem volt az szép hely, inkább olyan volt, mintegy
gépterem. Mindenféle szerkezetekkel meg kapcsolókkal, csigákkal és
drótkötelekkel. A színpad felett nagyjából tíz méter magasan volt egy
acélszerkezetű híd a színpad egyik oldalától a másikig. Csendben kellett
maradni, és nem szabadott járkálni sem. Így aztán hason fekve, a korlátrácson
kidugott fejjel néztem, és hallgattam a Csárdáskirálynőt Honthy Hanna előadásában.
Aztán rendszeres látogatója lettem a színháznak úgy, hogy azt sem tudtam, hogy
hol kell a nézőtérre bemenni. Láthattam a hídról Kazal Lászlót, a Latabárokat,
Gobbi Hildát, Major Tamást, Márkus Lászlót, Salamon Bélát, Rátonyi Róbertet, és
még sorolhatnám. Talán az összes legendás színészt, akik ma már nincsenek
velünk.
Most halkan, és lassan mesélhetnék
a száznegyven éve, október 24-én Siófokon született Kálmán Imre
nehéz gyerekkoráról, a leküzdhetetlen alkotóvágy születéséről és a sok
keserűségről. Beszélhetnénk az emigráció nyomasztó éveiről: a fasizmus előli
menekülésről; a szabadságszeretetről, az emberi méltóságba vetett hitről. De
nem teszem, mert még mindig, vagy újra olyan „hiánycikk” mindez, amit talán
Kálmán Imre sem gondolt volna. Mindenesetre valami oknál fogva úgy rendelkezett,
hogy a végső nyughelye a Wiener Zentralfriedhof (Bécsi Központi
Temető) legyen és ne Budapest.
Kálmán Imre végakaratából
érzékletesen rajzolódik elénk az ő élő alakja; azé a neves magyar zeneszerzőé,
akit Moszkvában is kedvel a közönség. A mester végakarata nemes egyszerűséggel
íródott és határtalan tiszteletet ébreszt Kálmán Imre iránt. Az ember és az
emberség ( igen, az emberség) dicsérete. A családi tűzhely melegének és szentségének, a magasztos
földi szerelemnek és az igaz barátságnak a nevében íródott. Kálmán Imre
Operettjeit Moszkvától a berlini Metropol színházig a prágai Karlíni
Operettszínháztól a pozsonyi Nová scena színházig, a szófiai Stefan Makedonszki
Színháztól a budapesti Operettszínházig mindig teltházzal játszották és játszák
ma is. Számomra a legemlékezetesebb
előadások a Csárdáskirálynő, A bajadér, Marica Grófnő, Montmarte-i ibolya. Kálmán Imre, köszönöm mindegyiket... Nyugodj Békében!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése