Nehrer György: Luxor
Polgármesterünk a minap egy posztjában bejelentette:
„Útra keltem, hogy
köztársasági elnök asszony meghívására, az Ő delegációjához csatlakozva
látogatást tegyünk Egyiptomban.
Nagy megtiszteltetés ez,
hiszen meglehetősen ritka, hogy helyi tisztségviselő az államok közötti
diplomácia részese lehessen. Természetesen utam kapcsolódik Fehérvár ügyeihez:
Városunk közgyűlése korábban
egyhangúlag megszavazta, hogy új testvérvárosi szövetséget kössünk. Földünk
egyik legősibb, mondhatni, legendás településével, Luxorral fogunk
testvérvárosi szerződést aláírni Novák Katalin köztársasági elnök jelenlétében.”
Stb. Mekkora történelmi, kulturális értékek őrzője ez a város: az ókori görögök
… Stb. Stb. Stb. (történelmi múlt ecsetelése)
Magánvéleményem: Kairóba, Thébába, Luxorba, Gizába, Királyok-völgyébe, az Asszuáni gáthoz egy nagyváros polgármesterének a saját erejéből is el lehet jutni. Nem szükséges hozzá kamu testvérvárosi szerződést kötni egy olyan várossal, amely a mai kultúrájával, vallásával gazdaságával semmit nem képes hozzáadni az európai, a magyar, és Fehérvár kultúrájához. Mondom ezt annak tükrében, hogy keresztbe-kasba beutaztam Egyiptomot. Természetesen nem egy alkalommal, hanem hat-hét alkalommal jártunk ott; időt adva mindenre, ismeretekre és pihenésre egyaránt. Fotókkal, több ezer fotóval is dokumentáltam mindazt, amit láttam. Nem a levegőbe beszélek! Óvnék mindenkit attól a lázálomtól, hogy összekeverjen egy ötezeréves kultúrát a mai Egyiptom kulturális, gazdasági és egyéb viszonyaival. Úgy látom, hogy ezzel már elkéstem… Az országunk vezetésén végig nézve ez reménytelen vállalkozás részemről. Abban bíztam azért, hogy a polgármesterünknek több sütnivalója lesz és udvariasan megköszöni a lehetőséget, visszautasítja ezt a testvérvárosi kapcsolatot. (bárkinek az agyában született meg ez a gondolat.) Az utat nem sajnálom tőle, sőt mindenkinek ajánlom, aki érdeklődik az ókor történelme iránt. Talán majd a polgármesterünk is rájön (egyszer), hogy ez a testvérvárosi kapcsolat nagy hiba volt; egy olyan országban lévő várossal ahol a 10 éves kislányok nem babával játszanak, hanem szőnyegszövő manufaktúrákban napi 12 órát dolgoznak és botütés a jutalom, ha nincs meg a kiszabott mennyiségű csomó. És akkor még nem is szóltunk a kopt keresztények üldözéséről. Nem telik el úgy év, hogy ne lenne halálos áldozata az ellenük elkövetett terror akcióknak.
Még hosszan sorolhatnám azokat az alapvető emberi jogokat amiket nap mint nap megsértenek. Ha ezt a kultúrát szeretnék megismertetni Fehérvár lakosaival, akkor köszönöm, én ebből nem kérek. Amúgy: már
várom, a vezércikket, hogy a magyarságot éppen milyen rokoni szálak fűzik Ramszesz
fáraó családjához… (Félre a viccel.) Az ősi Egyiptom kultúrája, művészete valóban
csodálatos volt. Hangsúlyozom, hogy annak semmi köze nincs a ma ott élő néphez,
akikkel éppen testvérvárosi kapcsolatot kívánunk létrehozni. Ők fellahok, másnéven
földműves parasztok, akiknek sivatagi vándorló ősei sáskarajként lepték el Luxort
és Egyiptomot. Az ő kultúrájukhoz se nekünk, se más európai népnek semmi köze nem
volt, és nincs. Ők végleg felszámolták azt a kultúrát, amit ma a polgármesterünk ott keres. Nincs! Finító! Ende! Megszűnt 3000 éve!!! Viszont érdemes odamenni és
megnézni azokat a történelmi értékeket melyeket feltártak (nem ők, hanem a francia, német, angol, amerikai stb. régészek) erről az elsüllyedt
világról.
Ez (is) Luxor. Ahová nem visznek
turistát, és nem visznek nemzetközi delegációkat. Ez nem a szállodai csilivili, fogadás jobbról és balról, teríts-meríts. Ez a Nílus mocskos és fertőzött vize melyet szeméttel töltenek
fel, hogy építhessenek rajta. Rothadó szemét bűze repkedő nejlonok világa. Ez a
kultúra azt hiszem nálunk is megvan, nem kell Afrikáig menni.
Beszéljünk Luxorról:
Ne számítson senki kifejezetten
tudományos dolgokra tőlem, inkább csak mesélek. Előkerestem a jegyzeteimet, és ami
még fejben megvan, és rám ragadt az út porán kívül.
Ezt a nevet is csak annyiban
ismerik az emberek, hogy a boldog békeidőkben létezett egy kitűnő egyiptomi cigaretta,
melyet Luxornak hívtak. Mostanában pedig van ilyen nevű szerencsejáték. Hogy
ehhez a névhez fűződik Egyiptom műkincseinek egyik legremekebbike, arról már
csak kevesen tudnak. Általában beérik legtöbben azzal, ha az ókor eme nagy műveltségű
birodalmáról annyit tudnak, hogy ott vannak a híres piramisok és a szfinx,
melyeket valamikor régen a világ hét csodája közé soroltak. Azokról a
csodákról, melyek a Nílus felső folyásánál Luxor, Théba és Karnak romjai között
hirdetik az itt letűnt kultúrát, tudomást sem vesznek. Pedig itt bontakozik ki
a maga igazi nagyságában a fáraók alkotó hatalma, gazdagsága és műveltsége. (nem
a mostani népé!) Itt állt pompás palotáival és templomaival Théba, a birodalom
fővárosa, melynek száz kapuja volt és szépségéről még Homérosz is megemlékezik
az Iliászban. Mellette épült fel a két testvérváros Karnak és Luxor, melyek a
fáraók kegyéből csakhamar túlszárnyalták az anyavárost szépségben és művészi
kincsekben. Egyiptom fénykora van itt megörökítve a Ramsesek, Tuthmesek és
Amenhotepek titáni álmaiban. A karnaki nagy templom egymaga akkora volt, hogy
egy négyzetkilométert borított be oszlopcsarnokaival, termeivel és
szentélyeivel, s nála hatalmasabb építménye nem volt még a világnak. Ennek a
túlszárnyalására készült a luxori. S ha arányaiban nem is múlhatta felül,
fényben és gazdagságban túltett rajta. Megépítésének érdekes indítéka volt.
III. Amenhotep fáraó nem volt törvényes uralkodó, legalábbis az egyiptomi
uralkodók házitörvényei szerint nem. Ezek ugyanis megkövetelték, hogy a fáraó
apja is, anyja is az uralkodócsaládból származzék. Ezért kellett igen sokszor a
fáraóknak unokatestvéreiket, sőt saját testvéreiket feleségül venni. III.
Amenhotepnek csak az apja ütötte meg az előírt mértéket, mert az IV. Thutmes
volt, anyja azonban polgári családból származott. Ez a körülmény a nép szemében
rontotta Amenhotep tekintélyét. Súlyosbította helyzetét, hogy ő maga is
polgárleányt vett el feleségül. Hogy tehát elnyerje a nép kegyét, kezdte el a luxori
templom építését. A Nílus partján vetették meg az alapját, de egy uralkodónak
sem az élete nem lehetett olyan hosszú, sem a hatalma és gazdagsága oly nagy,
hogy be is fejezhette volna. Az őt követő fáraók, II. és III. Ramses is reá költötték
dicsőséges hadjárataiknak zsákmányát, hogy végre elkészüljön. III. Amenhotep
csak a szentélyt és a belső oszlopcsarnokot építette. Ehhez azután II. és III. Ramses
újabb oszlopcsarnokot csatolt. A kettőt nemcsak folyosó kötötte össze, melynek
kövekből összerakott mennyezetét tizennégy hatalmas papiruszfejű oszlop
hordozta. Mindegyikük 16 méter magas és egy darab kőből van. A falak felülete
tele van vésett képekkel és feliratokkal, melyek leírják a nagy fáraók
hadjáratait és dicső tetteit. Az oszlopok között szobrok állottak. Volt itt II.
Ramsesnek ülő és álló szobra vagy egy tucat. Néhány még meg van közülük. Egyik
maga 14 méter magas. Fokozta a templom művészi szépségét, hogy a simán hagyott
falfelületeket arany- és ezüstöntvényből készült lapok borították. Ugyanilyen
lapokkal volt a padló is kirakva. Sőt aranyból és ezüstből öntötték meg a
templom óriási kapuját is. A kapu előtt két obeliszk állt őrt. Gúla alakú
faragványok ezek, melyek hasonlítanak a mi temetőink sírköveire. Csak éppen,
hogy magasabbak, mert több, mint harmincméteresek. Ezeket is egy darab
rózsagránitból faragták ki. Az egyik még megvan, a másikat Párizsba vitték, ott
pompázik a Place de la Concorde-on. Ha arra jártok feltétlen nézzétek meg. Mindkettő
tetőtől-talpig II. Ramses nagyságának dicséretét zengő feliratokkal van borítva.
Maga az építőmester, aki kifaragtatta őket, a templom falán egy feliratban azt
mondja róluk, hogy „szépségben vetekedtek az éjszakával." Úgy látszik,
valami mulatós ember lehetett, mert az éjszakát tartotta a legszebbnek. A
bejárat mellett két hatalmas csonka piramisszerű építmény emelkedett. Tetőjükön
egy-egy rúd, melyről a hieroglifák azt állítják, hogy „ezek a rudak arra is
szolgáltak, hogy az égboltozat villámjait elhárítsák. Tehát villámhárítók
gyanánt működtek. A templomtól gyönyörű út vezetett át a karnaki
testvéregyházhoz. Az utat pálmák és szfinxek, vagyis oroszlántestű emberfejű
szobrok szegélyezték. Nagy ünnepen ezen az úton hozták át Karnakból Luxorbaa a
bálványokat és a szent bárkákat. Káprázatos
pompában felvonult az udvar, a főnemesség és az egész papság. Nehéz volna
leírni azt a fényűzést, melyet ilyenkor kifejtettek. Az arany, ezüst és
drágakövek csillogása vetekedett a nap fényével, annak a napnak tündöklésével,
mely az egyiptomiak legfőbb istene volt. Így vonultak át Luxorba, hol a
bálványokat nehéz selymekkel letakart bárkákra tették és meghordozták a Nílus
szent habjain. Micsoda festői látvány lehetett ez a vízi ünnepség?! A ragyogó
köntösű papság, a király és az előkelőségek, méltóságuk jelvényeivel, mind-mind
a legnagyobb díszben. Az egyszerű nép bizonyára egy darab földre szállt
mennyországot látott bennük. Estig a bálványok Luxorban maradtak, akkor azonban
ugyanilyen fényes menetben visszavitték őket Karnakba. Önkéntelenül felvetődik
a kérdés, honnan volt ez a mérhetetlen gazdagság, mely módot nyújtott ekkora
pompa kifejtésére? A vallásos hívek adományai ehhez nem lettek volna elegendők.
A templomok falán olvasható feliratok adnak erről magyarázatot. Ha ugyanis a
király háborúba ment s onnan diadallal tért vissza, a zsákmánynak csak egy
negyede volt az övé, háromnegyede a templomokat illette meg. Így például fel
van jegyezve, hogy III. Ramses egyik hadjárata után az aranyban és ezüstben
leadott részesedésen felül csak rabszolgákban kilencvenezret szolgáltatott át a
papságnak. Nagy kincs volt ez, mert az emberanyag drága árucikk volt. Sok kincs
halmozódott fel a templomokban azért is, mert a fáraóknak folyton kellett a papság
kegyeit keresni. A papság hatalmas volt, a nép hangulatát ők irányították.
Hatsepszut fáraó például teljesen rájuk volt utalva, mert ő volt az egyetlen
női uralkodója annak a kornak, de hogy trónján megmaradhasson, beadta a
papoknak, hogy anyját a napisten feleségül vette s frigyüknek ő lett a gyümölcse,
a nép előtt viszont férfiruhában jelent meg és álszakállt viselt. Ez a vasakaratú
nő volt a legnagyobb vállalkozók egyike. Egész hajóraja járt a Vörös-tengeren, s
fel van jegyezve, hogy hajói eljutottak a bibliában is említett, legendás
Ofirba, mely alatt valószínűleg India értendő, honnan mérhetetlen kincseket
hoztak magukkal. Ebből részt kellett adni a papságnak. Természetes dolog, hogy
Egyiptomnak ez a nagy gazdagsága felébresztette más uralkodók kincsszomját s
mikor a nagy fáraók után gyönge bábok kerültek a trónra, eljöttek idegen
hódítók és kifosztották a birodalmat. Kambúdzsija perzsa király messzi
országából bevonult egészen idáig s feldúlta Luxort, Thébát és Karnakot. A
krónika szerint annyira felháborította e városok ellenállása, hogy tűzzel
pusztította el őket, de midőn a luxori templom előtt meglátta a gyönyörű
obeliszkeket, szépségüktől elragadtatva, kiadta a parancsot, hogy a tüzet el
kell oltani. De ez már nem menthette meg a gyönyörű templomot, összedőlt. Nagy
Sándor ugyan újból felépíttette, de utána újabb hódítók jöttek, görögök,
rómaiak, arabok. Mindegyik letört egy darabot abból a fenségesen szép
diadémból, mely valamikor Egyiptom homlokát ékesítette az egész világ
bámulatára. Végül a jóságos Nílus folyó szánta meg a szent emlékeket.
Áradásaival elöntötte s lassan-lassan betakarta egy hatméteres iszaptakaróval. A
régi város is eltűnt s helyébe egy rongyos kis fellah falu telepedett a 17-18.
században. Azután kiásták a remek templomot. Elsöpörték a szegényes arab falut.
Ma láthatsz Luxorban csillogást és olyan nyomort is, amihez a mi szemünk már nincs
hozzászokva. A történelmi múlt mindenkié, azt nem lehet kisajátítani. Ha a jelent
nézed, akkor mindig azt kell értékelni, amit nagyjából két-három évszázadra
visszamenőleg folyamatában látsz. Ha a múltat nézed akkor pedig azt, ami évezredek alatt
történt azon a helyszínen. Egyenlőségjelet tenni az évezredes múlt és a jelen közé úgy, hogy annak nincs meg minden láncszeme, és ebből messzire mutató következtetéseket kinyilatkoztatni kóklerség.
Nagyon jó írás, szégyen, hogy a polgármester ilyen városokkal üzérkedik.
VálaszTörlésKöszönöm a figyelmét! Jövőre mindenkinek ott lesz a kezében a változtatás lehetősége...
TörlésKöszönöm, nagyon kimerítő, szellemes és bizony, az igazságot tartalmazó írás! Az igazságot az ókori Egyiptomról, a mai arab lakosságról, s bizony, a "testvérvárosi" kapcsolatról is. Az iszlám szemléletéről annyit, hogy a hagyomány szerint, amikor Omar kalifa seregei 641-ben elfoglalták Alexandriát, az egyik vezér megkérdezte a hódítót, mi legyen az alexandriai könyvtárral, amely köztudomásúan az ókori világ "minden tudását" őrizte, sok százezer papirusztekercsre írva. "Vagy olyasmiket tartalmaznak ezek a könyvek, amik benne vannak a Koránban, és akkor feleslegesek; vagy ellenkeznek azzal, amit a Korán mond, és akkor károsak. Mindenképpen tűzrevalók. Gyújtsátok fel!" - válaszolta a kalifa. Így égtek porrá az egyiptomi, mezopotámiai, görög, római stb. mérnöki, csillagászati, matematikai, orvosi, földrajzi tudást tartalmazó tekercsek mellett Homérosz, Platón, Arisztotelész, Aiszkhülosz stb. művei, s bizonyára az ókori zsidó és kora-keresztény vallás pótolhatatlan iratai.
VálaszTörlésKöszönöm ezt a kis kiegészítést. Kár, hogy magukat kereszténynek valló kurzus ezen egyszerűen átlép. Az is nagy kár, hogy a nők ellen elkövetett erőszak, és a kopt keresztények üldözése sem jelent számukra semmit. Miért van az, hogy a gyűlölt ateistáknak ez mégis fontosabb mint nekik. Nem hinném, hogy én fogom megváltoztatni ezt a velejéig romlott hatalmat. Ahogy Baranyi Ferenc írja :
VálaszTörlés" harcom feladni volna számos ok,
legyinthetnék lemondóan: elég volt!
De nem tehetem. Még költő vagyok"
(Nem tehetem. Még író vagyok)