Lux Elek
A napokban olvastam egy interjút L. Simon Lászlóval, a Budapest Art Bridge Galéria művészeti vezetőjével. Véleményem is volt róla. Jelzem: nem negatív, inkább csak észrevételek. Úgy gondolom továbbra is, hogy nem a gazdag középosztály, és nem az úgynevezett "polgárság" fogja visszahozni a képzőművészetek szeretetét a magyar társadalomba, mert a pénzzel rendelkező rétegekben az önzés az mindig sokkal nagyobb, mint az adakozás. Meggyőződésem, hogy a képzőművészetek megismerését és szeretetét egy szabadabb iskolai oktatás keretében lehet(ne)megvalósítani. Jó példaként tudnám említeni erre az átkos szocializmust, ahol volt mód arra, hogy a kultúrára, a szépre, az értékek tiszteletére neveljék a gyerekeket. Nekünk még megvan az "Én múzeumom " kiadványsorozat egy része a hatvanas évekből, Zádor Anna szerkesztésében. Ez a tananyag része volt. A feleségemmel nekünk tagadhatatlan helyzeti előnyünk volt, mert anyai részről mindketten beleszülettünk a porcelánok és a festmények világába. Részünkről ez nem a pénzről szól, hanem kizárólag a művészetről, a SZÉP-ről! Szép az, ami boldoggá tesz, ha ránézel. Érték az, amit szépnek látsz és ami nem giccs. Ebből, és az anyagi háttér hiányából adódóan nincsenek drága műkincseink – csak szépek. Manapság, egy kortárs olajfestmény, vagy egy átlagos antik porcelán ára meg sem közelíti egy középkategóriás karóra, egy cipő, vagy egy ruhadarab árát. Ráadásul ezek a közkedvelt termékek nagyrésze olyan hivalkodó kivitelű, hogy jóérzésű ember nem is vesz magának ilyesmit. Jelzem: nincs karórám, nincs karkötőm, nincs nyakláncom; sem feszülettel sem anélkül, sőt gyűrűm sincs. Ezek olyan hívságok melyekre nekem nincs szükségem, sőt kifejezetten zavarnak. Természetesen senkit nem ítélek el, ha ezeket a dolgokat szereti, csak nagyon jó lenne, ha ezek mellett a képzőművészetekre is fordítanának az anyagi lehetőségeikből nagyobb figyelmet. A társadalmat nem a mulandó divat, hanem az évszázados hagyományokkal rendelkező művészetek viszik előrébb.
Lux Elek (Szepesváralja, 1884. december 18. –
Budapest, 1941. február 26.)
Zsolnay Vilmos (1827-1900)
Pályafutása: Apja még egyszerű kereskedő és iparos volt, ki, úgyszólván, csak a közélet egyszerűbb igényeinek kielégítésére dolgozott, főként cserépedényeket gyártott. Zsolnay Vilmos, ki 1868-ban negyvenegy évesen vette át az üzlet vezetését. Innentől kezdve már sajátos életet lehelt az egyszerű agyagba, és azt arra a magaslatra emelte, ahol az olasz della Robbia-család vagy a francia Palissy majolica alkotásai állnak. Közel tízévnyi önálló munka után 1876-ban Érdemérmet ítélt oda a szegedi közkiállítás bíráló bizottsága augusztus 24, 25 és 26-án tartott ülésein Zsolnay Vilmosnak. „Pécs jóízlést, haladást és versenyképességet tanúsító edényeiért”.
1879
Ezt most olvasd
figyelmesen: a közoktatásügyi miniszter Pulszky Ferencz elnöklete alatt a
következő tagokat nevezte ki e bizottságba: a földművelés-, ipar- és
kereskedelemügyi minisztérium képviseletére Grumm Ferencz osztálytanácsost, a
főváros közönsége részéről Ráth Károly főpolgármestert, a budapesti
kereskedelmi és iparkamarától báró Kochmeister Frigyest, az országos
minta-rajztanoda részéről Keleti Gusztávot, továbbá Csepregi János budapesti
asztalost, Egger Dávid, budapesti ékszergyárost, Finali Henrik,
kolozsvári iparkamarai titkárt, Fischer J., budapesti majolikagyárost,
Farkasházi Fischer Mórt, a herendi porcelángyár alapítóját, dr.
Henszlman Imre, budapesti egyetemi tanárt, Illésy Sándor, kisújszállási
polgármestert, Ipolyi Stummer Arnold, besztercebányai püspököt, Könyöky József
pozsonyi főreáltanodai tanárt, Mechwart Andrást, a Ganz-féle vasöntöde
igazgatóját, Miskovszky Viktor, kassai főreáltanodai tanárt, Ormos
Zsigmond, temesi főispánt, Ráth Flóris Ferencz, jánosi apátot és nagyváradi
kanonokot, Ráth Zsigmond, budapesti üvegest, Ybl Miklós, budapesti
építészt, gróf Zichy Edmund v. b. t. tanácsost, gróf Zichy Jenőt, a műemlékek
bizottságának elnökét és ZsolnayVilmos, pécsi majolikagyárost.
Többségében olyan emberek
kerültek a minisztériumok vezetésébe és irányításába, akik szakmájukat ismerték, szerették és kimagasló eredményeket értek el. Természetesen az adminisztratív
vezetésre is szükség volt. Ha végig olvassuk a névsort akkor nem akárkik
szerepeltek benne.
1884
Zsolnai Vilmos porcelángyár
építését tervezi Pécsen. Lépéseket tett ugyanis a kincstári uradalomnál, hogy a
vasút közelében fekvő „lugosi“ földekből
néhány holdat örökáron megvegyen a gyártelep helyéül. Az eladás a kincstár
részéről nem ütközött akadályba. Pécs városára
nézve kiváló fontossággal bírt. Az
agyagipariskola is e gyár felállítása által nyert, mert tanítványainak e gyár
biztos munkát és jövőt biztosított.
Iparművészet a párizsi kiállításon.
A sévresi porcelángyár
igazgatója a francia kormány megbízásából sorra látogatja mindazokat az európai
kerámiás gyárakat, amelyek a párizsi kiállításon első helyen tűntek föl.
Magyarországon meglátogatta Pécsett a Zsolnay-féle gyárat, hol két napig
időzött s a legnagyobb elismeréssel szólt a gyár nagyszerű berendezéséről. stb.
Ha valaki eddig eljutott
az olvasásban, akkor azoknak néhány fotót tudok ajánlani, amelyeket a gyöngyösi
stációról készítettem. Az is előfordulhat, hogy valakinek a polcán ott lapul
egy értékes Zsolnay. Ma már mindent
hamisítanak, ezért azoknak egy kis segítség, akik nem szaküzletekben szeretnek
vásárolni.
2024.06.30.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése