Nehrer György: Petőfi Sándor
Piroska barátom kérte
tőlem, hogy anekdotagyűjteményünkben legyen Petőfi is. Rendben, legyen. De
vajon lehet-e újat mondani Petőfiről akinek az életét szinte napról-napra, műveit
pedig szóról-szóra ismerjük? Petőfi az a költő, akinek az emléke a
néphagyományban a legerősebben él. Előfordulhat az is, hogy talán Petőfi az
utolsó költőnk, akinek az emlékét országszerte népmondák őrzik. Több okból is
nehezen vettem rá magamat arra, hogy most Petőfi anekdotákat citáljak az
olvasóközönség elibe. Részben azért, mert szeretem, ha egy-egy történet hiteles
forrásból származik, és nem kizárólag a népköltészet része. Ez a kis írás Dr. Oravecz Ödön és Jókai visszaemlékezéseiből került feldolgozásra. A másik ok, hogy
számomra megkerülhetetlen tény az egyik távoli rokonom felemlegetése ebben a
témában, már csak azért is, mert a rokon dokumentáltan jó barátságban állott Petőfivel,
mi több, két kéziratos versét nagy becsben tartva haláláig őrizte azokat. Ő pedig nem
más, mint Nehrer Mátyás a magyar szabadságharc nemzetőre, Petőfi támogatója,
bajtársa, aki ugyanazon a napon hunyt el, mely napon egykoron született. (1825.
febr. 12. ✞ 1895.
febr. 12.) Rozsnyónak aligha akad olyan polgára aki a mai napig ne tisztelné Nehrer
Mátyás emlékét, melynek minden évben tanújelét is adják. A síremlékét nemzeti
színű szalaggal és virágokkal borítják.
Petőfi neve egybeforrt a
magyar szabadságharccal, a magyar történelemmel. Ha ma élne Petőfi, akkor nagy
valószínűséggel a politikai kurzus egyszerűen „libernyáknak” titulálná. Pedig a
hazát és Európát soha nem a feudalizmust visszasíró, és abban a szellemi közegben
gyökereket kereső személyek; soha nem a megalkuvók; soha nem a szolgalelkűek vitték
előre, hanem forradalmi gondolkodású egyének, ha úgy tetszik „libernyákok”!
Petőfit nem féltem, mert az ő szellemisége és versei már sok ócska diktatúrát átéltek
és túléltek. Kitörölhetetlen és megmásíthatatlan eszmét kölcsönöztek a magyar
népnek… Ha másért nem, talán ezért szántam rá magam erre a kis írásra.
Petőfi Debrecenbe először 1842
őszén rándult át Orlayval Mezőberényből. Vonzotta őt Csokonay emléke.
Tűrhetetlen porban, szekéren utaztak. Másnap egy öreg diák megmutatta nekik a
kollégium könyvtárát és gyűjteményeit, azután kimentek a temetőbe Csokonay
sírjához, hol a vaspiramidot nézve sokáig elgondolkozott a költő. Innen
magányosan, gyalogszerrel vette útját a Hortobágyon át Pápa felé. A következő
év őszén megint Orlayéknál mulatozik Mezőberényben. Akkor még a világot jelentő
deszkákról sző csalfa ábrándokat. Október hó elején Debrecenbe megy, ahol
Komlósy társulatához áll be aktornak. Itt találkozik régi barátjával Pákh
Alberttel, akivel a barátsága még Sopronban fogant meg, mikor ő sárgapitykés
közlegény volt, Pákh pedig a filozófiát hallgatta. Mint Pákh életrajzírójának,
Szabó Mózesnek Vadnay Károly elbeszélte, a két ifjú gyakran felkereste egymást,
hol a kaszárnyában, hol a főiskolán, ahonnan költőnknek Pákh még olvasnivaló
könyveket is szerzett. Az Arany Jánossal való barátságán kívüli ez a kapcsolata
volt a legmélyebb, melyet csak egyszer zavart meg egy kis epizód. Pákh Albert ebben
az időben nevelősködött a szepesi származású Schwarz Sámuelnek „a Tekintetes
Tiszántúli kerületi Táblánál munkálkodó hites ügyvéd és T. Zólyom vármegye
Táblabírájának Imre nevű fia mellett. Ugyancsak az ő szolgálatában állott
Szontagh Lajossal együtt, mint patvarista, Andaházy Szilárd is, ki Pákhnak még
lőcsei diák korában iskolatársa volt. A
fiatal Schwarz instruktora és az öreg Schwarz patvaristája újra együtt élik
baráti körben az élet tavaszát. Andaházy Szilárd pedig élete telén szép nyári
délelőttökön sokat mesélgetett ezekről az időkről a besztercebányai Árpád-tér
felejthetetlen fasorai között. Pákhnak
egy nagy szobája volt itt a földszinten. Itt tanított reggelenként egy-két órát,
s azután szabad volt, mint a madár. Kell-e ennél kedvezőbb helyzet egy kezdő
írónak? Ebbe a szobába tért be gyakran, ha a táblai gyakorlatról megjött a
pályatárs barát, Andaházy. De ide tér be sokszor a kóbor diák, a vándorszínész,
a bolygó költő, Petőfi Sándor is. Az élete 90-ik évében is csillagászati
számtannal foglalkozó Andaházy tisztán és világosan emlékezett e napokra. Jól
emlékezett rá, hogy Petőfi, mint színész nem nyerte meg a közönség tetszését.
Maga is látta játszani, de sikertelennek találta szereplését, így nem csoda, ha
Komlósy direktor is hamis ürügy örve alatt hamarosan felmondott Petőfinek. Erre
költőnk egy vidéki színészcsoporthoz csatlakozik, hol jó szerepet és jó
fizetést ígérnek neki – de csak ígértek. A társaság vezetője csaló. A bihari
Diószegen és Székelyhidán játszottak együtt, mert hamarosan felbomlott a
társulat. A direktort csapta el a társaság. Petőfi már Székelyhidán nem játszhatott
mert beteg lett. Úgy látszik, paratífuszos láza volt. Szomorúan írja le a
napjait „Mélyen Tisztelt Tekintetes Úrnak,” Bajza Józsefnek írott levelében. Mikor
újra nekivágott „Thespis” kordéját tolni, volt egy kis pénze is. Hiszen Bernard
„Koros hölgy“-ének fordításáért 100, a „Robin Hood“ átültetéséért 400 váltó
forintot kapott Nagy Ignáctól. Egy pár jobb ruhát is beszerzett a szerepeihez,
mert akkor még a férfiak is maguk gondoskodnak kosztümjeikről. Most sorra
eladogatja, hajtja a nyomor, űzi a betegség. Így tér vissza betegen, kifogyva
mindenéből november végén Debrecenbe, ahol Pákhnál lakik pár napig, majd özvegy
Fogas Józsefné lakója lesz a katolikus kórház és a temető mellett. Ablakából
pedig a híres középületre lehet látni: a községi akasztófára. Nem csoda, hogy e
lakásban, e helyzetben fakadt lantjáról e dal: „Temetésre szól az ének“...
TEMETÉSRE SZÓL AZ ÉNEK...
Temetésre szól az ének,
Temetőbe kit kisérnek?
Akárki! már nem földi rab,
Nálam százszorta boldogabb.
Itt viszik az ablak alatt;
Be sok ember sírva fakadt!
Mért nem visznek engemet ki,
Legalább nem sírna senki.
Ez időből valók még a következő versei: „A
virágnak megtiltani nem lehet“ .
A virágnak megtiltani nem
lehet,
Hogy ne nyíljék, ha jön a szép
kikelet;
Kikelet a lyány, virág a
szerelem,
Kikeletre virítani kénytelen.
Kedves babám, megláttalak,
szeretlek!
Szeretője lettem én szép
lelkednek -
Szép lelkednek, mely mosolyog
szelíden
Szemeidnek bűvösbájos
tükrében.
Titkos kérdés keletkezik szívemben:
Mást szeretsz-e,
gyöngyvirágom, vagy engem?
Egymást űzi bennem e két
gondolat,
Mint ősszel a felhő a
napsugarat.
Jaj ha tudnám, hogy másnak vár
csókjára
Tündér orcád tejben úszó
rózsája:
Bujdosója lennék a nagy
világnak,
Vagy od'adnám magamat a
halálnak.
Ragyogj reám, boldogságom
csillaga!
Hogy ne legyen életem bús
éjszaka;
Szeress engem, szívem gyöngye,
ha lehet,
Hogy az isten áldja meg a
lelkedet.
Szendrey Julia mesélte el ezt
egy női barátjának, az meg egy bizalmas pillanatban a saját urának. Mikor már
Szendrey Julia kezét adta Petőfinek, az utolsó föltétele az volt, hogy Petőfi
ne káromkodjék.
Mert a poéta, mint aféle
tüzes, indulatos ember, úgy elördögadtázta néha a teremtésit a világnak, hogy a
franciául nevelt és zongora mellett finomodott Julia ki-kirémült minden
poézisból s aggódva gondolt arra, hogy ezeket az ebadtázásokat egész életén át
kell hallania.
És ez volt az egyik oka, hogy
Julia szívesen beleegyezett az esküvő eltolásába. Megfogadtatta Petőfivel, hogy
ezen idő alatt leszokik az ördögadtázásról.
Elérkezik az esküvő napja.
Viszi őket a négylovas hintó Koltó felé. Az eső esik. Az út zökkenőit a
kerékvágásban csordogáló víz befolyja. Egy ilyen zökkenőben Misztót falu táján
eltörik a kocsikerék. Petőfi persze irtóztatóan felördögadtázik.
Hová menjenek, mit
csináljanak? Még szerencse, hogy a közelben egy útszéli csárda van. Míg a
kocsis beköti a lovakat s a falu kovácsához nyargal, a fiatal pár belép az
ivóba. Hát az ivó csak olyan nagy otromba földes szoba, mint ma is mindenütt. A
sarokban söntés, a szoba egyik felében x lábú nagy asztal s annak külső felén
egy ugyanilyen lábú széles lóca.
Az ivóban nincs senki. El
lehet gondolni, hogy Petőfi már azután beleszédült abba a mennyei mámorba,
amely az ifjú párokat azonnal megszállja, mihelyt az esküvő után magukra
maradnak és hát mindenkit meg lehet róni, csak azt nem, akinek gondolatunkban
mindent megengedünk. Hiába no, poéta volt, tüzes volt és a szobában nem volt
senki, csak a nagy széles lóca. Azonban a szalonlevegőben nőtt
asszonyka, talán az ördögadtázástól is bántott idegességgel teljes erejéből
tiltakozott. És nem is sikertelenül. Petőfi egy nagy harapást kapott az arcára
s az ajtón belépő korcsmáros igen zavartnak találhatta a fekete attilás
fiatalembert. Petőfi ennek a harapásnak a
nyomát holtáig hordta az arcán, de persze nem mondta meg senkinek, hogy honnan
származott.
Vendégek
Érdekes, hogy ez a nő mennyire marokra szedte már az alatt a rövid idő alatt
is, ameddig együtt élték a költő szilajságát. Jókai beszélte s vétek volna
feledésnek engedni ezt a jellemző kis esetet.
Együtt ültek a közös lakásuk ebédlőjében, az asztalnál: Petőfiék, ö, meg
vendégképen Orlay.
Orlay beszél valamit s egyszer csak azt mondja: - Hát amint jövünk, egye meg a
fene, ez meg ez történik hirtelen.
Petőfiné leteszi a kanalát, felszökik az asztaltól és bemegy abba a szobába,
amelyik a három közül az övék volt. A három férfi bámulva néz össze, hogy mi
történt? Vállat vonnak. Nem értik. Petőfi felugrik és az asszony után siet.
Néhány perc múlva mogorva arccal tér vissza.
– Hát mi az Sándor? – Ej,– feleli
Petőfi, – micsoda illetlenség is az, hölgyek jelenlétében fenézni. Nem vagyunk a korcsmában!
Orlay nagyot nyel. Egy percnyi
úgynevezett kínos csönd. Aztán Jókai szólal meg:
– Hát te, Sándor, nem azt
írtad-e, hogy „Táncolok mint veszett fene!“
– Az más, – felelte bosszúsan
Petőfi. – Nem hölgyeknek írtam és nem hölgyeknek szavalom.
Orlay, ettől a naptól kezdve
soha többé nem látogatta meg Petőfiéket.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése