Nehrer György: Mitől magyar a magyar?

 

Ezt a néhány gondolatot a "magyarságról"... Akkor írtam, amikor még  nem volt ismert előttem  Orbán (nekem nem miniszterelnököm) bűzös böfögése, melyet "Posványosról" hányt a  magyar nép és Európa nyakába. Úgy tűnik ez lesz az új-magyarok fasisztoid fajelmélete. Gondolom, hogy a "rezsiharcot" követően a "tákolmányukban" is megerősítést nyer majd- szokás szerint. Szégyellem magam, hogy olyan ország a hazám, ahol miniszterelnök arról polemizál, hogy a magyarság kevert-e, vagy fajtiszta nép?

De lássuk, vajon mitől magyar a magyar? 

A kérdés megválaszolását sokan és sokféleképpen értelmezték már. Azt gondolom, hogy a legfontosabb ismérv, a leglényegesebb szempont a nyelvismeret. Nyelvismeret híján idegen a kultúra. Ha nem tudsz magyarul olvasni, énekelni, táncolni, akkor mitől lennél magyar?  Tudom, hogy a kérdés sokkal bonyolultabb ennél, de muszáj leegyszerűsítenem, hogy a megmondóemberek is megértsék. (kevés rá a remény) Egyik költő ismerősöm, (aki nem a barátom). Politikai nézetkülönbségünket azzal zárta le, hogy… „Te magyarul beszélsz, de sosem voltál magyar” Nem tudom azóta sem, hogy mit értett ez alatt? Nagyszülöimtől a magyar-német, német-tót örökölt vér elegyedik bennem. Kisgyerekként reggelenként magyar iskolába mentem, és nem románba, mint a költ(ő.) Ha végig tekintek magamon; akkor eszembe jut a nyakkendő, a sapka, az egyenruha, a tankönyvek, a füzetek, az atlasz, a rajztömb, a körzők és vonalzók, a logarléc és még sok minden más is az eltelt hetven évemből. A leckét mindig megtanultam, bár az sosem egyezett azzal, amit elvártak tőlem. Most sem egyezik azzal, amit tőlem a politika kegyeltjei elvárnak. Viszont a fogamat mindig megmostam, megfésülködtem, a tízórait is mindig megettem - bár azzal sosem laktam jól.  A személyi igazolványom is mindig magyar volt és az útlevelem is. Azokból nekem soha nem volt kettő. Katonaként sem a román, a szlovák, a szerb hadseregben, hanem a magyarban szolgáltam. Most ezek a kétkulacsosok, a duplaigazolványosok, akik hol ide, hol oda húznak, attól függően, hogy hol kapnak nagyobb sonkát, ők akarják megmondani, hogy ki, és mitől magyar! Ma, ők a hatalom kegyeltjei. Már bánom, hogy egykoron arra szavaztam, hogy államunk polgárjai lehessenek. A határainkon túli rokonaim és barátaim kedvéért tettem, mert így gondoltam tisztességesnek. Ezt a részét nem is bántam meg. Viszont azt igen, hogy tömegével lepték el az országot azok a politikai kincskereső áttelepülők, akik „megfejnek bennünket egy kosár korpán”. Jelentése: aki nem ismerné ezt a magyar közmondást -"nagy magyarként" (kevéssel megvesztegethetők.) Hatalmi, vagy pénzosztogató pozíciókban találhatjuk őket. Néhányukat szellemi vezetőként valamely intézmény élén. Ők az új magyar lovagok és lovaginák, keresztekkel és kardokkal ékesítve. Ők a mi József Attila, és Kossuth-díjasaink (tisztelet a kivételnek, sajnos ebből kevés van) Visszafogadott hitványságunk képviselői ők minden területen. Beszélik a nyelvünket, de mégsem értik a kultúránkat. Éneklik a dalainkat; kétszólamban, kétkulacsoshoz illően, hamisan...Úgy táncolnak ők a júdáspénzért, ahogy a hatalom fütyül. Hogy mitől magyar a magyar? Mindenesetre nem attól, hogy egy politikus valakit annak nyilvánít vagy sem. Mindenki akkor jár a helyes úton, ha képes a szívében eldönteni, hogy minek érzi magát. Bennem egy pillanatra sem merült fel soha az a kérdés, hogy magyar vagyok-e, vagy sem? Bár csak 1/4 rész magyar vér csörgedezik az ereimben. Felmenőim 800 éve építik, őrzik ezt a hont, akik tót, szász, szerb, német, sváb és magyar nemzetiségűek voltak. Nekik hazájuk volt e föld, mint ahogy az én hazám is. 

                                                   Nehrer Mátyás ( 1825-1895)   

Nekem elég, ha beleolvasok ebbe az újságba. Érzem és tudom, hogy nekem hol van a helyem. Azt is látom egyből, hogy ti mekkora senkik vagytok ott a hatalomban, akiket egy halomba hordott össze a szél, mint a szemetet... 

Felszalagozott kövek, néhai jelesek Rozsnyón. GALÉRIA | Vasárnap | Családi magazin és portáml (vasarnap.co)

Megjegyzések

  1. Gratulálok, Gyuri, egyenes, őszinte és szókimondó vagy, mint máskor is! Nekem még gimnazista koromban, egy bizonyos Petrovics Sándornak született egykori honfitársunk példáján tanította meg a magyartanárom, hogy ki a magyar. S azóta tudom, hogy egyetlen kritérium van: ki minek vallja/tartja magát. Azt már később tanította meg az élet, hogy elővigyázatos legyek azokkal, akik csak a napsütésben magyarok, viharban inkább kivárják annak végét, akik hasznot akarnak húzni a nemzeti hovatartozásukból, akik az igét inkább hirdetni, mint ragozni szeretik, akik megkérdőjelezik, sőt, elvitatják mások magyarságát, s leginkább talán azokkal kell óvatosnak lenni, akiknek "egyetlen kincsük a magyarságuk", illetve elhivatottnak érzik magukat arra, hogy ők mondják meg, ki a magyar.

    VálaszTörlés
  2. Keedves Gyuri! Most is ,mint már egyszer ,ismét egyetértek Veled, egy kicsit ugyan.. árnyaltabban Üdvözöllek: Barabás László

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Álljunk meg egy baráti szóra!

Nehrer György: Posványosi szemle

Nehrer György: Luxor