Nehrer György: Rongyszőnyeg
Samu kutyánk helyét
takarítottam, ami a terasz alatt van. Egy raklapon lévő gyékénykosárban húzza
meg magát télen-nyáron, mert a kutyaólba nem hajlandó bemenni. A
gyékénykosárban rongyszőnyeg, olyan egyméterszer ötven centi, összehajtogatva
szolgálja Samu kényelmét. Kiráztam a szőnyeget, és megállapítottam, hogy még
egész jó állapotban van, persze a körülményekhez képest. Nézem a színes
csíkokat, amelyekben fellelhető a családunk története. A mama virágmintás köténye,
mint egy mezőből kiszakított darab, úgy virít a csíkok tengerében, éppen csak a
méhek zümmögése nem hallatszik. Anyám halványkék selyem kombinéje, majd egy
darabka éjszaka is felismerhető: apám csíkos pizsamája és gyerekkorunk
rózsaszín flanelpizsamái. Öregapám posztókabátja és a sötétkék ünneplőruhák néznek
velem szembe. Szakadt lepedők fehér foltjai, mint téli havas táj, úgy díszítik
a szőnyeg közepét. Ez a történet is, mint a többi, megkerülhetetlenül szembejött
velem, ezért gondoltam, hogy megírom. Ehhez vissza kell lépnem a múltba,
nagyjából a hatvanas évek közepéig.
Nagymama ült a fotelban, és
egy halom ócska, ronggyá hordott, szétfoszlott, kirojtosodott, foltozhatatlan holmit
éles ollóval ujjnyi szélességű csíkokra szabdalt. Vágta a kinyúlt és
szétfeslett zöld, kék, rózsaszín női pamutbugyikat, ezeket a jellegzetesen
combközépig érő fehérneműket, amiket mi csak pargett bugyinak vagy
bundabugyinak hívtunk. Aztán jöttek sorban a fehér, krémszínű és mintás ingek,
meg a hosszú jégeralsók, amit apám és mi hordtunk télen. A csíkokat összebogozta,
és gyermekfejnyi gombolyagokat tekert belőlük, majd nagy vászonzsákba rakta
őket. Ahányszor összegyűlt egy adag kinőtt, kopott vagy a mama által javíthatatlannak
minősített ruhanemű, leült a fotelba és fáradhatatlanul gyártotta a
gombolyagokat. Kezében a fényes nagyollóval ült csendben, csak az éles fémlapok
súrlódó hangja hallatszott. Nagyjából egy méter hosszú csíkokat vágott. Mikor
végzett egy-egy csíkkal, akkor pihenésképpen csomózott. A bőre alól átkéklő
erek kidudorodtak az ollózástól megfáradt kezén. Műszálas dolgokat még nem
nagyon használtak akkoriban. A felvágott holmi mind gyapjú, len, kender, csupa
természetes anyag. Akkoriban még szó sem esett az újrahasznosításról, az idősek
ezt tudták kormányprogramok nélkül is: genetikailag beléjük épült, ha jómódban,
ha szegénységben éltek. Ez olyan mindennapi dolognak tűnt, mint a
gyertyamerítés és az asztalterítő-készítés.
– Volt nekem is esztovátám –
mondta nagyot sóhajtva a mama. – Azt nem lehetett elhozni, csak a néhány bőröndöt,
amivel átjöttünk. Odaadtam egy román asszonynak. Sok gyerek volt náluk. Aztán a
ruha már csak olyan, hogy tönkremegy, és rongy lesz belőle. A rongyból meg
szőnyeg. A vászonzsákot, amiben a mama összegyűjtötte a gombolyagokat, a
„pajtásbicikli” csomagtartójára erősítettük, és elbicikliztem vele a Hunyadi
utcába, Kiss bácsihoz. Ahhoz a Kiss bácsihoz, aki a mamával kertszomszéd volt,
és aki majdnem főzött nekünk csigapörköltet. Talán emlékszik még valaki erre a
történetre. Nos, igazából Kiss bácsi feleségéhez, Margit nénihez mentem, akinek
volt egy jó nagy békebeli esztovátája (szövőszéke), amit sikerült megóvniuk a
háború viszontagságaitól. Szerettem nézni, ahogy dolgozott rajta. leült a
szövőszék elé, és én ámulva figyeltem, hogy milyen jól ért ehhez a bonyolult
szerkezethez. Mindenféle keretek, borda, kifeszített vastag cérna esőszálai,
aztán a lábítónak nevezett pedálok. Működés közben az esztováta csattog,
csikorog, kopog, és közben nő a sokszínű rongyszőnyeg. A színes csíkok egymás
után falják fel az erős cérnaszálakat. Margit néni a kezét és lábát összehangolva,
bonyolult ritmusban dolgozott. Egy köteg rongyszőnyegen ülve néztem a csomós,
visszeres lábát, amint a pedálokat nyomja. Megállt néhány percre, felállt, sétált
egyet a szobában, majd folytatta. Néztem, amint a tömörítő fa egybesimítja a
csíkokra szabott bugyik, ingek, jégeralsók, nadrágok és kabátok sorát. Egy egy kész
darabot fekete bélésanyaggal beszegett a két végén, hogy fel ne bomoljanak a
sorok, majd feltekerte és összekötözte a kész szőnyeget. Végül vászonzsákba kerültek,
én pedig a kis biciklire kötözve hazavittem őket. Aztán sok évig a köves
előszobában és a konyhában szolgáltak. A szebb darabok közül került a mi szobánkba
is. Ezekért úgysem kár, mondta anyánk, ha rácseppen a tinta a tollból vagy a
vízfesték. A szőnyegekből magammal vittem néhány darabot, amikor önálló életet
kezdtem. Van az úgy, hogy hozzánőnek az emberhez a tárgyak, mintha a testünkből
valók lennének, és nem tudunk szabadulni tőlük, kísérnek bennünket mindenhová.
A beléjük égett porszemekben hordozzák az életünket. Végül túladunk rajtuk, de
jól meggondoljuk, hogy hogyan, mert ezek a tárgyak, amíg a formájukat őrzik,
nem végezhetik a kukában. Az én rongyszőnyegem ezért került Samu kutyához immár
tíz éve, hogy őt szolgálja tovább az emberöltőnyi időt megélt kelme. Így
legalább nem kellett lemondanom róla, mert úgy adtam ajándékba hűséges
szolgálómnak és társamnak, hogy mégis megtartottam. Remélem, van még pár szép
évük a közös szolgálatban. Samu már öt éve, hogy elhagyta a szőnyegét és végleg
kiköltözött az almafa árnyékába.
Samu nagykabátban és nyári öltözetben. Napközben mindig az ajtó előtt a lábtörlőn, nehogy elcsavarogjunk az engedélye nélkül.
Szép emlékek
VálaszTörlésKöszönöm a figyelmet.
VálaszTörlés