Nehrer György: Fekete Sas Szálloda Történetek a múltból
https://www.libri.hu/talalati_lista/?text=Nehrer
Petrőczi Éva ajánlásával
Fehérvári capriccio – elöljáró sorok
Mielőtt érzékeltetném a késő pályakezdők sorában máris, ráadásul országosan megbecsült nevet kivívott Nehrer György Történetek a múltból című, kisregény rangú novellafüzérének hangulatát, hadd idézzek a mindig-derűs, vagy legalábbis annak látszó szerző megrázó önvallomásából: „1953. [a szerző születésének éve!] „Írok! Néha magam alatt vagyok, néha a fellegekben járok. Néha azt hiszem, hogy megváltoztatható a világ. Aztán rájövök, hogy mégsem, mert egyre gonoszabb és körmönfontabb emberek jönnek messiásként. Rend és értékrend? Olyan már régóta nincs. Amíg tudok, addig adok. A többit meg elveszik. Még szilárdan állok a lábamon, mint a házak, amiket építettem. A végén: törmelék, rom és töltés lesz mindenből!” Nehrer Györgynél két évvel „vénebbként”, 1951 szülötteként én ugyan derűsebben látom a világot, többek között akkor, amikor az ő műveit olvasom. Hiszen ennek a gazdag és változatos termésnek éppen az a lényege, hogy a „napok romjai”-ból, régi építkezések, történések maradványaiból élet-erősítő, szívderítő történetekkel melengeti szívünket, erősíti elménket, még ezekben a járvány árnyékában végigvacogott, vagy éppen végig hősködött időkben is.
Ez a legújabb gyűjteménye, a
Fekete Sas egy olyan, erre a névre hallgató, méltán legendásnak nevezhető
székesfehérvári fogadó, majd szálloda hétköznapjaiba vezet el bennünket, amely
édestestvére szülővárosom, Pécs ugyancsak mesetermő Nádor szállójának. Nehrer
ezeken az oldalakon nem tesz egyebet, mint – sok-sok korabeli dokumentumra,
többek között újságcikkekre, helytörténeti kiadványokra támaszkodva – csak mesél,
mesél, az 1885-től 1917-ig terjedő esztendők Alba Regiájáról, s az ott élő,
vagy oda utazó urakról és hölgyekről.
De
nem ám a „békebeli” mesék sokszor álszemérmes, szépítő-enyhítő modorában, hanem
úgy, mint egy jókedvű és – legjobb pillanataiban legalábbis – Rejtő Jenő
köpönyegéből kibújt bűnügyi tudósító. Hősei között zömmel férfiúi gazfickók,
hamiskártyások, csalók, stikli-királyok ugyan, de akadnak azért köztük jócskán
bűnöző hajlamú hölgyemények is, például az ifjú lánykákat prostitúcióba
rángató, vagy legalábbis rángatni akaró Kató, vagy éppen a Paulini János
hadnagyot első világháborús szabadságideje alatt szeretett és nagy értékű
fotómasinájától megfosztani próbáló szélhámosnő, Klaudia. Az egykori, nevezetes
fényképezőgép-márka pontos leírása alkalmat ad nekünk arra, hogy jelezzük:
Nehrer György nem csupán jól ír, de kitűnően „fényír” is, legalább egy évtizede
emlékezetes és informatív értékű fotó- és kisfilm tudósításokban örökíti meg
szeretett városa, Fehérvár minden számottevő eseményét, egy elhívott és
elhivatott krónikás, mondhatnánk: e város „Tinódija” elkötelezettségével.
Nem
véletlenül adtam elöljáró soraimnak a „Fehérvári capriccio” címet: hiszen, ez
már az első sorok elolvasása után nyilvánvaló, ezekben a novellákban éppúgy
áradnak-gomolyognak a történések és a szereplők, s rajzolódik ki előttünk a
monarchia utolsó harminc, békés, majd háborúba süllyedő éveinek fehérvári
élete, mint a sokunk által szeretett Hrabal-Menzel szerzőpár remekében egy cseh
városkáé. De eszünkbe juthatnak hazai példák is, elsősorban Mikszáth és Krúdy
írásai, de még a szülővárosához, Selmecbányához megható hűséggel és sok-sok,
bennünket a Felvidékre vezető mesével megnyugtató, vagy éppen felkavaró
Kosáryné Réz Lola.
A
történetek folyamatosságát, regényszerűvé formálódását egy központi szereplő
biztosítja: a fehérvári rendőrség dísze-virága, a hatalmas termetű, de Mátyás
királyhoz hasonlóan igazságszerető és mindig igazságot osztó, nagyon szeretni
való Szamosvári főhadnagy. Hogy ő költött, vagy éppen valóságos alak, azt nem
tudom bizonyosan, de azt igen, hogy pontosan olyan közszereplő volt/lehetett ő,
akire minden településnek, minden teremtett embernek, minden időben égető
szüksége van.
A ráadásról is ejtsünk néhány szót:
Nehrer György írásaiból sok mindent megtudhatunk a régi idők táplálkozási
szokásairól, kedvenc itókáiról és pöfékelni valóiról, s szövegei nyomán akár
egy-egy szótól „feltámad” az általa visszaszólított, hol igazi, hol (sok szerző
által!) hamis aranyba vont korszak. Köztük egy rég feledésbe merült magyar
pincéri szakszó, a „hangedli”, a kiszolgálók karján hol patyolat fehéren, hol
bizony bor- és ételfoltosan lengedező kendő. Végül még járványtörténeti
kitérőkkel is találkozhatunk A Fekete Sas lapjain, például egy kései, 1890
nyarán pusztító kolerajárványról. De ne a gondot, a bánatot, a sokszor csak
„stikliszerű” bűnöcskéket vegyük észre ezekben az igaz mesékben: hanem a
szépet, a kifogyhatatlan életörömet és élet-ünneplést. Egyszóval, mindazt,
amivel ez a novellafüzér – ezúttal felnőtteknek szóló – „mesék, borozgatás
közben” gyógyítgatja, biztatja és felderíti napjainkat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése