A
szabadság nincs ingyen
(Esszé a hatalomról)
Nehrer György: író, publicista
1.
rész: Egy új világ kezdete, egy köztársaság vége
Amikor a Fidesz 2010-ben kétharmados többséget szerzett, a választók
jelentős része nem forradalmat, hanem stabilitást, rendet és gazdasági
megújulást várt. Azt hitték, hogy jön egy erős kormány, amely végre gátat vet a
széthullásnak, a korrupciónak, a pártpolitikai játszmáknak. De valójában nem
egy kormány jött, hanem egy rendszer. Nem a meglévő kereteket akarta kitölteni
tartalommal, hanem új kereteket akart létrehozni – olyanokat, amelyek örökre
leválthatatlanná teszik.
Az emberek többsége nem értette, mi történt. Hiszen a változások törvényesen zajlottak. Az Alkotmányt lecserélték egy új Alaptörvényre. Az alkotmánybírák összetételét „megfiatalították”. A közmédiát „egyesítették”, a választási rendszert „rugalmasabbá tették”. Mindehhez járt a jól ismert szólam:
„A nép felhatalmazott bennünket.”
Ez a cinikus mondat lett a demokrácia lebontásának morális
igazolása.
Valójában azonban nem egyszerű kormányzás történt, hanem egy
alkotmányos puccs. A jogállami fékek és ellensúlyok eltűntek. A bíróságok
függetlensége, a szabad sajtó, a választások tisztasága mind-mind olyan értékek
voltak, amelyeket módszeresen és hideg profizmussal számoltak fel. És aki ezt
szóvá tette, azt vagy kiröhögték, vagy hazaárulónak bélyegezték.
Aki pedig mindezt nem
értette, annak maradt a rezsicsökkentés, a nemzeti konzultációk és a
migránsellenes plakátok.
2.
rész: A pártból lett állam – amikor a hatalomnak nincs többé ellensúlya
A Fidesz 2010 után fokozatosan átalakult. Már nem egy klasszikus
értelemben vett politikai pártként működött, hanem az állam kiterjesztett
karjaként. A párt struktúrája, kommunikációja, hatalomgyakorlása egyre inkább
hasonlított egy centralizált, hierarchikus hatalmi gépezethez, amely nem vitát
és pluralizmust akar, hanem engedelmességet és lojalitást.
Mindenki, aki ebbe a rendszerbe belépett – polgármesterek,
iskolaigazgatók, államtitkárok, „független” civil szervezetek – csak úgy
maradhatott életben politikailag, ha rendszerhűséget fogadott. Nem a
szakértelem, nem az eredményesség, hanem a lojalitás lett az előmenetel
feltétele.
És ez nemcsak a politika, hanem a társadalom minden szegletében
érezhetővé vált:
A média: A legnagyobb lapok, tévécsatornák, portálok központi kézbe
kerültek. Nem informálnak, hanem mozgósítanak. A híradó nem hírforrás, hanem
politikai üzenőfüzet.
Az oktatás: Államosított tankönyvpiac, központi tanterv, félelem az
igazgatói szobákban. Az iskolák nem gondolkodó állampolgárokat nevelnek, hanem
engedelmes alattvalókat.
A kultúra: Pályázatok, támogatások politikai feltételekhez kötve.
Aki nem simul bele a rendszerbe, az marad támogatás nélkül – vagy
megbélyegzéssel él együtt.
A gazdaság: Az „ügyeskedők” kormánya után eljött az oligarchák
kormánya. Csak mások az oligarchák. Most már nem korrupciós kivételek vannak,
hanem egyenesen a korrupció az új rendszer alapja.
Ez a világ nem a közjóra épül, hanem a politikai hűségre. Az állam
intézményei nem mindannyiunkat szolgálnak, hanem a hatalmat védik azokkal
szemben, akik bírálni merészelik.
3.
rész: A rendszer önvédelme és a láthatatlan csapdák
Sokan azt gondolják, hogy majd ha eljön a „nagy nap”, és az ellenzék
többséget szerez a parlamentben, akkor vége lesz mindennek. Vissza lehet majd
csinálni a Fidesz éveit, újra lehet indítani a demokráciát, le lehet bontani az
autokráciát. Csakhogy ez illúzió – és talán a legveszélyesebb fajta.
A Fidesz nem csupán kormányozta az országot, át is alakította azt,
méghozzá úgy, hogy egyetlen választás ne legyen elég a hatalmuk megtöréséhez.
Ez nem paranoia, hanem jogilag és intézményileg bebetonozott valóság.
Az Alaptörvény: Olyan szabályokat tartalmaz, amelyek csak
kétharmaddal módosíthatók. Ez azt jelenti, hogy hiába van kormányváltás, az új
kormány sok kulcskérdésben nem tud lépni, mert a Fidesz által beépített
szabályok szerint kell működnie.
A Fidesz emberei: A legfontosabb állami szervezetek élén (Állami
Számvevőszék, Médiahatóság, Alkotmánybíróság, Köztársasági Elnök, ügyészség
stb.) Fideszhez hű emberek ülnek, akár 9-12 évre kinevezve. Ezek az emberek az
új kormány minden mozdulatát meg tudják akasztani.
A média túlhatalma: Egy választási kampányban is szinte lehetetlen
eljutni az ország egészéhez, ha az ellenzék nem fér hozzá a televíziókhoz,
újságokhoz, internetes portálokhoz. A politikai valóságot a Fidesz mondja el a
választóknak – még mindig.
A gazdasági háttér: A közbeszerzéseken, EU-s pénzeken és állami
hiteleken keresztül kialakult egy Fidesz-közeli gazdasági elit, amely akkor is
képes mozgósítani vagy akadályozni, ha már nincsenek formálisan kormányon.
Egy ilyen helyzetben a kormányváltás nem rendszer-váltás. Ha a
Fidesz veszít, nem vonul vissza. Nem ismeri el a vereséget, nem dolgozza fel –
és nem engedi, hogy az új hatalom „csináljon, amit akar”.
Ezért merül fel sokakban a gondolat: Lehet-e egyáltalán alkotmányos
eszközökkel helyreállítani a jogállamot, ha maga az alkotmány akadályozza azt
meg?
Ez a kérdés nem elméleti – ez lesz a következő kormány legnehezebb
dilemmája, ha valaha eljön ez a pillanat.
4.
rész: A demokratikus újjászületés dilemmája – lehet-e jogállamot építeni
jogállamon kívül?
Amikor egy új kormány végre többséget szerezne egy választáson,
szinte rögtön választás elé kerülne: vagy elfogadja a Fidesz által
hátrahagyott, korlátozó játékszabályokat, vagy törvényt sért anélkül, hogy bűnt
követne el, és nekilát lebontani egy nem legitim rendszert – még ha az
formálisan törvényes is.
Ez a dilemma nem csak jogi kérdés. Ez morális, történelmi, politikai
kérdés is.
1. Az alkotmányosság paradoxona
A Fidesz úgy alkotta meg az Alaptörvényt, hogy az ne legyen
megkerülhető, de ne is legyen valódi alkotmány. Nincs társadalmi konszenzus
mögötte, nem volt népszavazás, az ellenzék nem vett részt az elfogadásában. A
szabályai ezért formálisan érvényesek, de morálisan és politikailag
illegitimek.
Ha egy új kormány ezt egyszerűen betartaná, maga is belekényszerülne
a rendszer játékszabályaiba, és a „rendszerváltás” csak díszletcsere lenne. Ha
viszont szembemegy vele, akkor azonnal az alkotmányosság ellenségének bélyegzik
– pedig épp hogy azt akarná helyreállítani. Ez a zsákutca.
2. Mi lehet a megoldás?
Alkotmányozó nemzetgyűlés: Az új parlament nem „törvényhozóként”,
hanem alkotmányozó hatalomként lépne fel – ezt történelmi, politikai és
erkölcsi alapon is meg lehet indokolni. Az Alaptörvény jogszerűsége
megkérdőjelezhető, ezért egy valódi új alkotmány elfogadása – széles társadalmi
egyeztetés után – szükséges és jogos.
Ideiglenes intézményi reform: Az Alkotmánybíróság, az ügyészség és
más kulcsintézmények személyi összetételét vagy működését átmenetileg
felfüggeszthetik, vagy újravizsgálhatják, ha azok egyértelműen pártérdeket
szolgáltak.
Társadalmi támogatás, nemzeti minimum: A legfontosabb: az új rend
nem lehet egyetlen párt projektje. Széles körű társadalmi összefogás, civil
mozgalmak, értelmiségi közösségek, szakmai szervezetek bevonása nélkül nincs
legitim újrakezdés.
3. És mi van Orbánnal?
Orbán és a Fidesz – minden jel szerint – nem fogja tudomásul venni,
ha elveszíti a hatalmat. Nem azért, mert nem tudná, hogy mi a demokratikus
eljárás, hanem mert nem hisz benne. Ő és a belső köre úgy gondolkodnak: ha ők
nincsenek hatalmon, akkor az ország veszélyben van – s ha veszélyben van,
minden eszköz megengedett a „mentésére”.
Ez nem egyszerűen politikai kérdés – ez egyfajta szektás világkép.
És egy szektával nem lehet vitatkozni, mert ők nem hisznek a másik fél
legitimitásában.
Ezért kell a demokratikus oldalnak erős, szilárd, erkölcsi alapon
álló, de határozott eszközrendszert kiépítenie, hogy ne csak leváltsa a Fideszt
– hanem egy olyan rendszert hozzon létre, ahol a következő Orbán már nem juthat
így hatalomra.
5.
rész: Történelmi példák és a magyar köztársaság újraalapítása
Ha a Fidesz utáni korszak lehetőségként felmerül, gyakran elhangzik
a kérdés: „Volt már hasonló a történelemben?” A válasz: igen – de mindig nehéz,
kockázatos, és hosszú folyamat volt.
1. Kelet-Európa 1989 után
A rendszerváltás idején sok közép-európai országban az új,
demokratikus politikai erők ideiglenes alkotmányos megoldásokkal éltek.
Lengyelországban például a „kis alkotmány”, Csehszlovákiában pedig társadalmi
konszenzus alapján működött az új rendszer felépítése.
A kulcs ezekben az esetekben:
– a társadalmi támogatás,
– a jogfolytonosság tudatos megszakítása,
– és a nyilvánosság bevonása volt.
2. Dél-Afrika: a megbékélés más útja
A dél-afrikai apartheid rendszer után Nelson Mandela és a Nemzeti
Egység Kormánya az "Igazság és Megbékélés Bizottságát" hozta létre.
Ez nem bosszút keresett, hanem feltárta a múlt bűneit és társadalmi párbeszédet
indított.
Ez Magyarországon is példa lehetne:
Nem „elszámoltatás” kell bosszúszomjas módon, hanem átláthatóság,
dokumentálás, társadalmi szembenézés – de ehhez szükséges egy olyan társadalmi
többség, amely ezt valóban akarja.
3. Magyarországon a köztársaság újraalapítása: nem visszatérés, hanem továbblépés
A legnagyobb tévedés az lenne, ha azt hinnénk, vissza lehet térni a
2010 előtti állapothoz. Nem lehet – és nem is szabad.
Az új magyar köztársaság nem lehet a régi másolata. Új alapokra kell
helyezni:
Az új alkotmányt népszavazással kell elfogadni, nem pártpolitikai
alkuval.
A jogállam intézményeit átláthatóan, szakmai alapon kell
újjászervezni.
A média függetlenségét törvényi garanciák védjék, ne politikai
ígéretek.
A választási rendszert a valódi arányosság felé kell elmozdítani,
hogy soha többé ne fordulhasson elő, hogy egy párt a szavazatok 47%-ával
kétharmados többséget szerez.
És talán a legfontosabb:
Az új rendszer nem épülhet bosszúra, de nem lehet feledékeny sem.
Ez egyensúly: emlékezni és tanulni kell a múltból, de nem szabad
annak rabjává válni.
6.
rész: Amit ma tehetünk – polgári bátorság és demokratikus előkészítés
Az autoriter rendszerek egyik legnagyobb hazugsága, hogy nincs mit
tenni, amíg el nem jön a „nagy nap” – a választás, a váltás, a fordulat.
Ez a passzivitás kultúrája. De a történelem újra és újra bizonyítja:
A demokráciát nem választásokkal hozzák létre – hanem a választásra
való felkészüléssel.
1. A civil társadalom megerősítése
Minden autoriter rendszer alapja az, hogy az embereket atomizálja –
elvágja őket egymástól, a közösségektől, az önálló gondolkodástól.
Ez ellen kell és lehet tenni:
Egyesületek, helyi közösségek, szakkörök, online fórumok, civil
kezdeményezések újraépítése.
Oktatási műhelyek, ahol az emberek megtanulják, mi az a köztársaság,
a hatalmi ágak elválasztása, a jogállam lényege.
Szolidaritási hálók: ha valakit kirúgnak, meghurcolnak,
ellehetetlenítenek, ne maradjon egyedül.
2. Morális világosság
Ma sokan érzik, hogy „valami nem jó”, de nem tudják pontosan
megfogalmazni. Ez nem az ő hibájuk. Ez a rendszer úgy épült fel, hogy szétmossa
a jó és rossz határát, és cinikussá tegye a közvéleményt.
Ezért fontos, hogy legyenek közéleti szereplők, értelmiségiek,
tanárok, diákok, orvosok, mérnökök, munkások, akik újra és újra kimondják az
igazat.
Nem kell nagy szónoknak lenni. Elég, ha egy beszélgetésben nemet
mondasz a cinizmusra.
Mert minden hazugságot egyetlen igaz mondat tud csak megbontani.
3. Alternatívák építése
Ne csak az Orbán-rendszert akarjuk lebontani – építsünk valami
jobbat.
Politikai mozgalmak, amelyek nem egymással, hanem a rendszerrel
harcolnak.
Gazdasági szövetkezetek, független sajtó, nyilvánosság, közösségi
megoldások.
Képviselet azoknak is, akiket most sem a hatalom, sem az ellenzék
nem hall meg.
A jövő nem 2026-ban kezdődik. A jövő már elkezdődött – és az, hogy
milyen lesz, azon múlik, mit teszünk ma.
Zárszó
A Fidesz nem egy politikai párt, hanem egy mentalitás, egy
struktúra, egy világkép. De nem örök. A történelem minden autoriter rendszert
leváltott – a kérdés mindig az, hogyan. Ha lesz váltás, az nem a Fidesz
ellenében, hanem a köztársaság érdekében kell történjen. Nem az indulat vezérelhet
minket, hanem a józanság és a felelősség.
A köztársaság nem ajándék. Az egy közös döntés, amit nap mint nap
újra kell hozni.
És ha egyszer újra dönthetünk – jól kell döntenünk. Mert ez lesz a
mi 1989-ünk. Talán az utolsó.
Ezek így mind igazak! Gratula Gyurika.......Jó lenne visszatalálni a helyes utra,ha már elszalasztottuk a jobbnál jobb lehetőségeket......Hogyan fog emlékezni ránk a következő generáció?
VálaszTörlésNagyon igaz.
VálaszTörlésEnnek kapcsán: Az igazság érvényesítéséhez erő kell. Erő nélkül a hatalom "belátását" remélni meddő remény. Olyan érzésem van, mintha egy kígyó lelkiismeretére akart volna hatni az értelmiségi elit... Kígyóval nem lehet alkudni. Most van egy komoly esély, a Tisza. Nem kell szeretni, elég, ha minden erőnkkel támogatjuk. Ez az utolsó esélyünk.