2024. november 3., vasárnap

Nehrer György: Jézus és a Szuverenitás


Talán meglepő lesz számotokra, hogy éppen én írom ezt a bejegyzést, tekintettel arra, hogy sosem voltam vallásos, de ateista sem. Nem tagadom Isten létezését, de nem is hiszek benne, viszont elismerem, hogy mások számára a vallás és a hit fontos lehet. Ezt mindig is tiszteletben tartottam. Korábban már említettem, hogy van hitem, de nincs vallásom. A hitem erős és rendíthetetlen. Hiszek az emberi jóságban, a megbocsátásban, de soha nem felejtem el a rosszat, és a jót sem. Ez a kérdés azért foglalkoztat, mert sokan, akik nem vallásosak, úgy vélik, nem kell ezzel foglalkozniuk, mivel nincs közük hozzá. Ez szerintem téves nézet. Miért? Mert ha nem ismered a vallást, akkor nem értheted meg azt a politikát sem, amely a vallást felhasználja, vagy inkább kihasználja a hatalom megtartása érdekében. Ezen a hosszú hétvégén ezt a témát boncolgattam.  

1. Jézus tanításai a hatalomról és a felelősségről:

Jézus szuverenitáshoz való viszonya alapvetően különbözik a földi hatalommal és szuverenitással való szokásos viszonyulástól. Ő nem politikai uralkodóként, hanem szolgaként lépett fel, akinek célja az volt, hogy az embereket irányítsa és inspirálja egy magasabb rendű erkölcsi út követésére. Ebből a szempontból Jézus szuverenitása nem az erővel vagy önérdekű hatalommal volt kapcsolatos, hanem az alázatos vezetés és a szeretet általi szolgálat eszményét hirdette. Ezt a fajta szuverenitást a modern politikai színtéren ritkán látjuk, ahol a hatalom gyakran csak az uralkodás és az önérdek céljait szolgálja.

2. A szuverenitás mint közjó szolgálata:

Jézus olyan szuverenitásképet mutatott, amelyben a hatalom a szolgálat eszköze. A politikai vezetés számára is megfontolandó tanulság lehet, hogy a hatalom igazi ereje abban rejlik, ha azt a közjó érdekében és a felelősségvállalás tudatában gyakorolják. A magyar szuverenitás kérdéseiben ma gyakran azt látjuk, hogy a hatalmon lévők a „szuverenitás védelmére” hivatkoznak, miközben valójában nem a közösség, hanem saját céljaik érdekében használják a hatalmukat. Ha a hatalomgyakorlás valóban a közjó és a nemzet érdekében történne, akkor annak átláthatónak, elszámoltathatónak és a nép számára is értékesnek kellene lennie, ahogy azt Jézus szuverenitásképe sugallja.

3. Jézus és a földi hatalommal való szembenállás:

Jézus szembenállt a földi hatalmakkal akkor, amikor azok az igazságtól és az erkölcstől eltértek, sőt életét adta a hitelességéért és az igazságért. Az „adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami Istené” tanítása rámutat arra, hogy az emberi hatalom korlátozott, míg az isteni igazság örök és megalkuvást nem ismer. Jézus arra tanított, hogy a hatalommal élni csak úgy szabad, hogy az Isten előtti tisztesség és erkölcs soha ne sérüljön. Azok a vezetők, akik kizárólag a szuverenitásra hivatkozva saját érdekeiket szolgálják, valójában megsértik az igazság és a tisztesség alapvető elvét, amit Jézus tanításai hirdetnek.

4. Szuverenitás és alázat:

Jézus életében megmutatkozik, hogy a szuverenitás igazi értelme nem az uralkodás és a hatalom fitogtatása, hanem az alázat és a szolgálat. Az a vezető, aki igazán a népét szolgálja, nem féli a kritikát és nem kerüli az átláthatóságot, hanem nyitott a felelősségre vonásra, mert cselekedeteiben nincs rejtegetnivalója. Ezzel szemben a modern politikában gyakran azt látjuk, hogy a szuverenitás eszméjét inkább pajzsként használják, hogy elkerüljék a számonkérést. Jézus példája arra ösztönöz, hogy az alázat és a felelősség legyen a hatalom alapja, hiszen az igazi szuverenitás önként vállalt áldozathozatal és szolgálat.

5. Egyházak és a politika: 

Az egyházak és a politikai hatalom összefonódása történelmi és társadalmi szempontból mindig is kényes kérdés volt. Amikor az egyházak és a politikai hatalom szoros kapcsolatba kerülnek, fennáll annak a veszélye, hogy az egyház elveszíti eredeti szerepét, és hitelességét ássa alá azáltal, hogy a politikai érdekek kiszolgálójává válik. Az egyháznak ugyanis alapvetően a szellemi és erkölcsi értékek közvetítésére és a közösség támogatására kellene összpontosítania, nem pedig politikai célokat szolgálnia.

A politikai hatalom általában pragmatikus és gyakran önérdek-vezérelt; ez szemben állhat az egyház erkölcsi és spirituális alapelveivel, amelyek a közjó szolgálatát, az alázatot, a szeretetet és az igazságot helyezik előtérbe. Az egyházi vezetőknek, ahogy Jézus is tanította, az emberek közötti béke, igazságosság és erkölcs értékeit kellene képviselniük. Ha az egyház olyan politikai hatalommal fonódik össze, amely nem ezekre az értékekre épít, az egyház hitelessége sérülhet, és az emberek szemében elvesztheti szellemi tekintélyét.

Amikor az egyház és a politikai hatalom közötti kapcsolat átlátható, és az egyház nem politikai szereplőként, hanem erkölcsi iránymutatóként vesz részt a társadalomban, akkor képes lehet valóban segíteni a közösséget. A jó kapcsolat az egyház és a politika között tehát lehetséges, de csak akkor, ha a határok világosak, és az egyház megőrzi függetlenségét és erkölcsi tisztaságát.

6. Következtetés: a szuverenitás erkölcsi felelőssége:

A „Jézus és a Szuverenitás” összefüggésben arra világít rá, hogy az igazi szuverenitás nem önmagáért való, hanem az emberek szolgálatát, az igazságot és az erkölcsi felelősség vállalását jelenti. Ha a politikai hatalmat kizárólag a szuverenitás védelmének ürügyén gyakorolják, de közben az igazságtól és a nép érdekeitől eltérítik, akkor valójában épp az ellenkezőjét érik el annak, amit Jézus tanítása képviselt. Jézus példája arra tanít, hogy a szuverenitás valódi ereje a tisztességben, az alázatban és a közösségért vállalt áldozatban rejlik – és ennek hiányában a szuverenitás csak üres politikai jelszó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Impresszum

Talán kezdjük ezzel: manapság sokan úgy gondolják, hogy ami közzé van téve az közös és szabadon másolható, felhasználható, beilleszthető más...