2024. augusztus 27., kedd

Nehrer György: Budapest-Belgrád

 


Még néhány gondolatot a szuverenitásról, és a korrupcióról; ígérem, ezt a témát abbahagyom. Most csak azért folytatom, mert néhány barátom megszólított, hogy írhattam volna a Budapest-Belgrád vasútvonalról is. Akkor most írok arról is, de teljesen mindegy, hogy a magyar gazdaság mely szegmenseit és milyen aspektusból vizsgáljuk, mert mindig ugyanoda térünk vissza.

Próbálok nem részrehajló véleményt alkotni ebben a kérdésben:

Érvek a beruházás mellett:

Infrastruktúra fejlesztése: A vasútvonal fejlesztése javíthatja a közlekedési infrastruktúrát, ami hosszú távon előnyös lehet az ország számára.

Nemzetközi kapcsolatok: A projekt erősítheti Magyarország kapcsolatait Kínával és Szerbiával, ami politikai és gazdasági előnyökkel járhat.

Gazdasági növekedés: A beruházás rövid távon munkahelyeket teremthet és serkentheti a gazdasági növekedést.

 Érvek a beruházás ellen:

Hosszú megtérülési idő: A Budapest-Belgrád vasútvonal megtérülési ideje valóban hosszú, és a becslések szerint akár 950 év is lehet. Más források még ennél is hosszabb, akár 2400 éves megtérülési időt is említenek. Ez a hosszú megtérülési idő sok kérdést vet fel a beruházás gazdasági ésszerűségével kapcsolatban.

Adósság: A projekt nagy részét kínai hitelből finanszírozzák, ami növelheti Magyarország adósságterhét.

Alternatív beruházások: Lehet, hogy a pénzt más, gyorsabban megtérülő projektekre is lehetne fordítani.

Igyekeztem kideríteni, hogy kik építik a vasútvonalat, hogy objektív maradjak.

A Budapest-Belgrád vasútvonal építését egy kínai-magyar-szerb konzorcium végzi, amelynek fővállalkozója az RM International Zrt., és a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként. A projekt a magyarországi szakaszon 166 kilométer hosszú, és a Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalat érinti.

Az RM International Zrt. és a V-Híd Zrt. tulajdonosa Mészáros Lőrinc, aki a Mészáros és Mészáros Kft. és az R-Kord Kft. cégeken keresztül birtokolja ezeket a vállalatokat. Azt hiszem, hogy körbe is értünk, mint azt már az elején említettem.

A beruházás költsége:

A Budapest-Belgrád vasútvonal projekt teljes költsége körülbelül 700 milliárd forint. Ennek 85%-át kínai hitelből finanszírozza a magyar kormány. Ez azt jelenti, hogy a magyar adófizetőknek a hitel visszafizetése és a kamatok miatt jelentős terhet jelent majd. A Budapest-Belgrád vasútvonal projekt kínai hitelének futamideje 20 év. Ez azt jelenti, hogy a magyar kormánynak két évtizeden keresztül kell törlesztenie a hitelt és a kamatokat.

Úgy tűnik, hogy Orbán Viktor és barátai bevásároltak az unokáinknak egy vasutat, amiből az ő családjaik nagyon jól fognak élni még 20 év elteltével is. A mi unokáink meg fizethetik a rájuk hagyott hiteleket. Kérdezem: miből van ez a rohadt cérna, hogy még mindig nem szakadt el?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Impresszum

Talán kezdjük ezzel: manapság sokan úgy gondolják, hogy ami közzé van téve az közös és szabadon másolható, felhasználható, beilleszthető más...