Még néhány gondolatot a szuverenitásról, és a korrupcióról; ígérem, ezt a témát abbahagyom. Most csak azért folytatom, mert néhány barátom megszólított, hogy írhattam volna a Budapest-Belgrád vasútvonalról is. Akkor most írok arról is, de teljesen mindegy, hogy a magyar gazdaság mely szegmenseit és milyen aspektusból vizsgáljuk, mert mindig ugyanoda térünk vissza.
Próbálok nem részrehajló
véleményt alkotni ebben a kérdésben:
Érvek a beruházás
mellett:
Infrastruktúra fejlesztése: A
vasútvonal fejlesztése javíthatja a közlekedési infrastruktúrát, ami hosszú
távon előnyös lehet az ország számára.
Nemzetközi kapcsolatok: A
projekt erősítheti Magyarország kapcsolatait Kínával és Szerbiával, ami
politikai és gazdasági előnyökkel járhat.
Gazdasági növekedés: A
beruházás rövid távon munkahelyeket teremthet és serkentheti a gazdasági
növekedést.
Hosszú megtérülési idő: A
Budapest-Belgrád vasútvonal megtérülési ideje valóban hosszú, és a becslések
szerint akár 950 év is lehet. Más források még ennél is hosszabb, akár 2400
éves megtérülési időt is említenek. Ez a hosszú megtérülési idő sok kérdést vet
fel a beruházás gazdasági ésszerűségével kapcsolatban.
Adósság: A
projekt nagy részét kínai hitelből finanszírozzák, ami növelheti Magyarország
adósságterhét.
Alternatív beruházások:
Lehet, hogy a pénzt más, gyorsabban megtérülő projektekre is lehetne fordítani.
Igyekeztem kideríteni, hogy
kik építik a vasútvonalat, hogy objektív maradjak.
A Budapest-Belgrád vasútvonal
építését egy kínai-magyar-szerb konzorcium végzi, amelynek fővállalkozója az RM
International Zrt., és a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként. A projekt a
magyarországi szakaszon 166 kilométer hosszú, és a
Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalat érinti.
Az RM International Zrt. és a
V-Híd Zrt. tulajdonosa Mészáros Lőrinc, aki a Mészáros és Mészáros Kft. és az
R-Kord Kft. cégeken keresztül birtokolja ezeket a vállalatokat. Azt hiszem, hogy
körbe is értünk, mint azt már az elején említettem.
A beruházás költsége:
A Budapest-Belgrád vasútvonal
projekt teljes költsége körülbelül 700 milliárd forint. Ennek 85%-át
kínai hitelből finanszírozza a magyar kormány. Ez azt jelenti, hogy a magyar
adófizetőknek a hitel visszafizetése és a kamatok miatt jelentős terhet jelent
majd. A Budapest-Belgrád vasútvonal projekt kínai hitelének futamideje 20 év.
Ez azt jelenti, hogy a magyar kormánynak két évtizeden keresztül kell
törlesztenie a hitelt és a kamatokat.
Úgy tűnik, hogy Orbán Viktor és barátai bevásároltak az
unokáinknak egy vasutat, amiből az ő családjaik nagyon jól fognak élni még 20
év elteltével is. A mi unokáink meg fizethetik a rájuk hagyott hiteleket.
Kérdezem: miből van ez a rohadt cérna, hogy még mindig nem szakadt el?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése